Sztuka

Litera / Kompozycja / Plakat

  • 2017-04-07, , godzina 18:00, do 2017-05-07
  • Zbrojownia Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Targ Węglowy 6 , Gdańsk

Opis

Wystawa czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00 – 18:00.

Przed wernisażem, o godz. 16:00 w Audytorium ASP w Gdańsku odbędzie się otwarty wykład gościnny Anny Grabowskiej-Konwent (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

Wystawa Litera / Kompozycja / Plakat. Typografia plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945–2015prezentuje 180 plakatów polskich i szwajcarskich ze zbiorów Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Tradycja projektowania typograficznego w sztuce plakatu ma prawie 100-letnią historię. Koncepcja litery jako ważnego elementu kompozycyjnego i informacyjnego zarazem powstała w kilku różnych ośrodkach, których znaczenie jest niepodważalne i do których odwołują się graficy, bądź twórczo je rozwijając, bądź też przekraczając ustanowione zasady.

Podniesienie typografii do rangi sztuki zawdzięczamy awangardowym ruchom artystycznym doby modernizmu. Nowe założenia teoretyczne przybrały także praktyczny wymiar w kompozycjach wykorzystujących nowatorskie czcionki i znaki drukarskie w publikowanych wówczas magazynach i katalogach.

Na wystawie znajdzie się 40 plakatów szwajcarskich grafików, który uznawani są za pionierów w twórczym wykorzystywaniu typografii. Nie zabraknie więc dominujących w plakatach z lat 30. ubiegłego wieku trendów, takich jak rzeczowość, konkret, czerpanie z tradycji konstruktywizmu i Bauhausu, oraz typowych dla lat 40. projektów opartych na rozwiązaniach typograficznych. Klasycznym przykładom plakatów w stylu szwajcarskim (ang. Swiss style) przeciwstawione zostaną prace z ostatnich dekad XX w. Wtedy to liternictwo stało się dla szwajcarskich plakacistów pretekstem do prowadzenia gry graficznej, w której czytelność tekstu nie była już zaletą.

Wystawa „Litera / Kompozycja / Plakat” zaoferuje też mniej tradycyjne spojrzenie na polski plakat, który przez większość osób kojarzony jest przede wszystkim z plakatem malarskim, stanowiącym trzon zjawiska znanego pod nazwą „polska szkoła plakatu”. Tym razem głównym motywem kompozycji będzie litera, której rozmaite sposoby obecności na plakacie pozwalają dostrzec ogromne możliwości tkwiące w literniczych kompozycjach. To, co łączy szwajcarskie i polskie środowiska twórcze to wybitne graficzne osobowości, takie jak m.in. Max Bill, Carlo L. Vivarelli, Niklaus Troxler, Sławomir Iwański, Tadeusz Piechura, Władysław Pluta, Bogusław Balicki, Stanisław Łabędzki, Henryk Tomaszewski, Jan Młodożeniec, Roman Cieślewicz, Waldemar Świerzy czy Wojciech Zamecznik.

Kuratorzy: Anna Grabowska-Konwent (Muzeum Narodowe w Poznaniu) i Adam Kamiński (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)

Mapa

Ostatnio czytane
Zamek księcia Drakuli wrócił do przodka!
Zamek księcia Drakuli wrócił do przodka!

Średniowieczna forteca Bran, znana nam jako zamek Drakuli, wróciła w ręce prawowitego właściciela, arcyksięcia Dominika Hasburga.

Muzeum Browaru w Żywcu świętuje: 750 tys. odwiedzających
Muzeum Browaru w Żywcu świętuje: 750 tys. odwiedzających

Muzeum Browaru w Żywcu funkcjonuje od 8 lat i od początku istnienia cieszy się niesłabnącym powodzeniem, nie tylko wśród amatorów piwnego trunku.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Konkurs Ziaja