Sztuka
Poszukiwanie tożsamości

Poszukiwanie tożsamości

  • 2017-03-04, , godzina 18:00, do 2017-03-31
  • wstęp wolny
  • Wyspa Skarbów GAK ul. Turystyczna 3, Gdańsk

Opis

"Cykl prac prezentowanych na wystawie Poszukiwanie tożsamości poprzez malarstwo, performans i na Śląsku Opolskim jest konsekwencją realizowania przeze mnie twórczej biografii. Obrazy z tego cyklu powstały poprzez proces wydobywania z pokładów archetypowych form podświadomości imaginarium mojej tożsamości. Imaginarium tożsamości rozumiem jako zbiór abstrakcyjnych wyobrażeń i skojarzeń związanych z egzystencją ale na głębokim, nieświadomym poziomie, które przybierają kształty i formy dopiero po wydobyciu ich z podświadomości na płótno. Malując antycypowałam powstanie tych obrazów, nie będąc pewną ich ostatecznej formy…dlaczego…? Proces twórczy odbywa się w prawej półkuli mózgowej i jest bezpośrednio powiązany z podświadomością i intuicją. Świadomość ma tam dostęp sporadycznie i w roli obserwatora.

 Tworząc te prace byłam zarówno ich autorką jak i obserwatorką samej siebie. Interesowało mnie w jakiej formie świadome założenia lewej półkuli mózgowej dotyczące imaginarium mojej tożsamości zamanifestują się wizualnie w niezależnej realizacji prawej półkuli. Był to ekscytujący czas malowania i oczekiwania na powstające obrazy. Z mojej perspektywy uzyskałam wizualne potwierdzenie wstępnych założeń: W malarskiej interpretacji imaginarium tożsamości ma charakter „żywej tkanki” - reagującej podobnie do cykli przyrody i podlegającej ciągłym zmianom, odradzającej się i obumierającej. Obrazy wchodzące w skład cykli badających imaginarium tożsamości pulsują rytmicznie, raz się otwierając, raz zamykając, niezmiennie podążając coraz głębiej w malarską materię. Poszukiwanie form abstrakcyjnych zakończyłam wśród struktur geometrycznych, które manifestują eksplorację w naturze: regularności, powtarzalności i rytmiczności towarzyszącej procesom życiowym. Podsumowując, cyklem tym, a szczególnie pracami ostatnimi zatytułowanymi Struktury podświadomie odtworzyłam pełny cykl życia: od narodzin do śmierci i związanej z nią destrukcji.

Integralną częścią wystawy jest animowany performance Hermeneutyka Lucilli, ilustrujący m. in. postępowanie hermeneutyczne w oparciu o rozważania filozofa Hansa - Georga Gadamera, w których to hermeneutyka porównana jest do drogi w kształcie spirali budującej stożek wciąż uszczegóławianych pytań zwężający się ku horyzontowi zrozumienia, do którego dotarcie jest niemożliwe.

Prezentuję również sfilmowany Performance [katartyczny], ilustrowany swoim własnym śpiewem. Postępowanie hermeneutyczne to sposób percepcji rzeczywistości, który jest również moim udziałem. Doświadczanie np. procesu twórczego, a potem próba analizy tego co się wydarzyło jest określana właśnie hermeneutycznym postępowaniem. Antycypowanie sensu w sztuce poprzez odnajdywanie emocjonalnych odniesień osobistych do prac artystycznych to hermeneutyczna interpretacja dzieła. Do takiej właśnie zachęcam podczas wystawy, licząc na dyskusję.

Wystawę zamyka prezentacja poszukiwań tożsamości w miejscu w którym mieszkam, na Śląsku Opolskim. do tych poszukiwań włączam lokalną młodzież. Poszukiwania te mają charakter dydaktyczno-artystyczny i na wystawie prezentuję je na przykładnie dwóch projektów: filmu animowanego „Tożsamość Śląska Opolskiego” z 2015 i projektu „Zmieniam więc Zostaję” z 2010.

Mapa

Ostatnio czytane
22 najbardziej niesamowite zdjęcia ludzkich oczu
22 najbardziej niesamowite zdjęcia ludzkich oczu

Oczy są zwierciadłem duszy. Niesamowite zdjęcia i naprawdę mocne historie.

Rubens i van Dyck w Gdańsku!
Rubens i van Dyck w Gdańsku! Sopot

Od 15 stycznia do 26 marca 2008 roku, w gdańskim oddziale Muzeum Narodowego, będzie można oglądać wystawę „Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordeaensa (1608-1678).

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w