Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

Kurpiński, Chopin
Program koncertu
 
część I
Karol Kurpiński Te deum laudamus
 
wykonawcy
Anna Mikołajczyk sopran
Katarzyna Trylnik sopran
Małgorzata Pańko mezzosopran
Ryszard Minkiewicz tenor
Paweł Skałuba tenor
Piotr Lempa bas
oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Jose Maria Florencio

Karol Kurpiński (1785 – 1857) kompozytor, dyrygent pedagog. Przez niemal całe życie związany z Warszawą, od 1810 r. był przez 30 lat dyrygentem orkiestry Opery warszawskiej. Organizował życie koncertowe i edukację muzyczną w Warszawie. Wraz z Józefem Elsnerem przekształcił Operę warszawską w profesjonalny zespół. Był jednym z istotnych twórców stylu narodowego, poprzedzających Chopina. Tego ostatniego wysoko cenił i wspierał – w 1830 roku był dyrygentem podczas prawykonania jego Koncertu fortepianowego f-moll.
Przedstawiciel późnego klasycyzmu, kultywował styl i formy charakterystyczne dla tego nurtu do końca życia. Twórca dużej ilości dzieł instrumentalnych, orkiestrowych, chóralnych, scenicznych, muzyki religijnej. Znany szerszej publiczności głównie z Koncertu klarnetowego, uwertury do opery Dwie chatki, oraz Te Deum.

Te Deum na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
Te Deum Laudamus (Ciebie, Boga wysławiamy) to wczesnochrześcijański hymn modlitewny, napisany ok. 400 roku  Kompozytorzy wszystkich epok sięgali po ten tekst przy specjalnych, uroczystych okazjach. Kurpiński Te Deum napisał wbrew woli, z rozkazu władz, dla uświetnienia koronacji  Mikołaja I na króla Polski. Prawykonanie odbyło się podczas uroczystości koronacyjnych 24 maja 1829 w Bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Dyrygował kompozytor.
Później, tego samego dnia Kurpiński prowadził uroczysty koncert galowy na którym grali dwaj światowej sławy skrzypkowie: Karol Lipiński i Nicolo Paganini. Ów koncert przeszedł do historii jako pojedynek między dwoma wirtuozami, nieoficjalnie wygrany przez Lipińskiego. Kompozycja zachwyca rozmachem, miejscami przypomina oratoria Heandla.
 
część II
Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy f-moll
 

wykonawcy
Marek Drewnowski fortepian
oraz Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Jose Maria Florencio
 
Fryderyk Franciszek Chopin (1810 -1839)
Kompozytor i pianista. Najważniejszy twórca stylu narodowego w Polsce. Urodzony w Żelazowej Woli pod Warszawą, syn Francuza – Mikołaja Chopina i Polki – Justyny Krzyżanowskiej która była jego pierwszą nauczycielką gry na fortepianie. Wcześnie zaczął wykazywać duży talent pianistyczny i zainteresowanie kompozycją. Przechodził pod opiekę kolejnych nauczycieli, grywał publiczne koncerty które były bardzo dobrze odbierane. Już wtedy dostrzegano w nim geniusza. W latach 1826-29 studiował harmonię i kontrapunkt u Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki. Po studiach zaczął profesjonalną karierę. W tym okresie powstało wiele kompozycji, w tym koncerty fortepianowe f-moll i e-moll. Niedługo potem zaczęła się błyskotliwa kariera Chopina – wirtuoza. Dał się poznać na europejskich salonach i zaprzyjaźnił z wieloma wybitnymi muzykami. Od 1835 skoncentrował się na komponowaniu. Utrzymywał  kontakty m.in. z Mickiewiczem i Norwidem. W 1837 poznał George Sand, starszą od siebie o 6 lat i dominującą nad nim pisarkę. Miłość szybko zamieniła się w nerwowy i chaotyczny związek, trudną przyjaźń. Jego stan zdrowia naprzemiennie pogarszał się i poprawiał, decydując w ten sposób o nastroju panującym w otoczeniu kompozytora. W 1849 r. w wyniku kłótni Sand zerwała z Chopinem.  Ostatni okres jego życia jest mroczny i smutny, co ma wydźwięk również w jego twórczości.

Koncert fortepianowy f-moll (1829), podobnie jak powstały rok później koncert e-moll, to jedna z najpopularniejszych kompozycji tego typu. Głęboko związane z przedromantyczną tradycją (F. Kalkbrenner, J. Moscheles, J.Field) jednak napisane z polotem daleko wykraczającym poza twórczośc wspomnianych prekursorów. Utrzymany w stylu brilliant koncert pełen pięknych tematów i olśniewających przebiegów w partii fortepianu, pozwala soliście popisać się zarówno błyskotliwą techniką jak i dojrzałą interpretacją. Bogate zdobnictwo i melodyka, wraz z odkrywczą harmoniką i elokwentnym wykorzystaniem instrumentu łączą się tworząc niezwykły, poetycki nastrój, którego modulacje utrzymują słuchaczy w najwyższym skupieniu przez pół godziny trwania utworu.

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Koncert polski.

Kiedy i gdzie grają

Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Koncert polski (Opera Bałtycka w Gdańsku, Gdańsk).

Zdjęcia ze spektaklu

Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Koncert polski (Opera Bałtycka w Gdańsku, Gdańsk).

Obsada i twórcy spektaklu

Aktualnie nie posiadamy informacji o twórcach i obsadzie spektaklu Koncert polski (Opera Bałtycka w Gdańsku, Gdańsk).

Recenzje, wiadomości

Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Koncert polski (Opera Bałtycka w Gdańsku, Gdańsk).

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Koncert polski (Opera Bałtycka w Gdańsku, Gdańsk).
Polecamy
Ostatnio czytane
Ruscy, Teatr WybrzeÅźe
Spektakle za 10zł na platformie VOD Teatru Wybrzeże

Cztery przedstawienia do zobaczenia bez wychodzenia z domu.

Cicho/Tuxo
"Cicho/Tuxo" - Teatr WTW o życiu mniejszości ukraińskiej w Polsce [WIDEO]

Spektakl jest koprodukcją Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Teatru Układ Formalny. Zobaczcie wideo-zapowiedź!

O nich się mówi