Opis
OPERA BAŁTYCKA ZAPRASZA
27 i 28 MARCA 2010 NA PREMIERĘ OPERY
Wolfganga Amadeusza Mozarta
- Czarodziejski flet
terminy spektakli:
27 marca godz. 19.00 PREMIERA
28 marca godz. 19.00 PREMIERA
30 marca godz. 19.00
31 marca godz. 19.00
1 kwietnia godz. 19.00
bilety: 65
- 20 zł
libretto Emanuel Schikaneder
Prapremiera Wiedeń, 30 września 1791
kierownictwo
muzyczne José Maria Florêncio
inscenizacja
i reżyseria Marek Weiss
scenografia i kostiumy Hanna Szymczak
choreografia Izadora Weiss
przygotowanie Chóru Dariusz Tabisz
projekcje multimedialne Marek Zygmunt
niemiecka wersja językowa / tłumaczenie
wyświetlane nad sceną
obsada:
Tamino, książę egipski Aleksander Kunach, Adam Zdunikowski
Pamina, córka Królowej Nocy Ingrida Gapova, Julia Iwaszkiewicz,
Anna Mikołajczyk
Królowa Nocy, matka Paminy Aleksandra Buczek, Edyta Piasecka
Papageno, ptasznik Królowej Nocy Robert Gierlach, Jacek Jaskuła,
Grzegorz Piotr Kołodziej, Dariusz Machej, Bartek Misiuda, Mikołaj
Zalasiński
Papagena Anna Fabrello, Julia Iwaszkiewicz
Sarastro, kapłan Izydy i Ozyrysa Daniel Borowski, Piotr Nowacki
Monostatos, Maur Krzysztof Kur, Jacek Szymański, Łukasz Wroński
Przemawiający Piotr Lempa, Piotr Nowacki, Bogusław Szynalski
Dama I Anna Fabrello, Eliza Kruszczyńska, Anna Mikołajczyk
Dama II Monika Fedyk, Karolina Sikora, Joanna Wesołowska
Dama III Joanna Cortes, Elżbieta Kaczmarzyk, Karolina Sikora
Chłopiec I Jaryna Kuzymch, Magdalena Smulczyńska
Chłopiec II Karol Bartosiński, Piotr Łykowski
Chłopiec III Jan Monowid, Tomasz Raczkiewicz
Zbrojny I Marek Szymański, Witalij Wydra
Zbrojny II Rafał Korpik. Taras Kuzmych
oraz
Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent: José Maria Florêncio
Zgodnie z zapowiedziami proponujemy
trzecią część tryptyku mozartowskich arcydzieł. Po
Don Giovannim i Weselu Figara kolej na najbardziej
tajemnicze
dzieło. Pozornie jest lekkim singspielem o przygodach poszukiwaczy
uprowadzonej księżniczki. W rzeczywistości jest wspaniałą poetycką
wariacją o świecie bez Boga, w którym ludzie sami ustanowili system
wartości i próbują wśród codziennych radości i trosk bronić tego
systemu i nadać mu sens, a jednocześnie nadać sens własnemu kruchemu
życiu. Pozornie jest to ironiczna opowieść o masonerii - jej pięknie
i śmiesznostkach, ale pod nią znajdziemy wyznanie, że prawdziwa mądrość
człowieka nie kryje się w tajemnych księgach i obrzędach, tylko
w miłości i prostych chwilach ulotnego szczęścia. Nasz hołd wobec
genialnego kompozytora będzie i tym razem polegał na najwyższej,
na jaką stać nasz zespół, staranności w zrealizowaniu jego partytury.
Opera powstała z inicjatywy Schikanedera, aktora, śpiewaka, impresaria, wierszoklety, pierwszego odtwórcy partii Papagena w 1791 roku. Pomyślana było jako kolorowe widowisko dla mało wyrobionej publiczności, lubiącej opowiastki z gatunku fantasy. Nie mogło w niej zabraknąć walki dobrych mocy ze złymi, wątku miłosnego, rubasznych żartów i magicznych gadżetów. Nic nie zapowiadało, że powstanie genialne dzieło, bogate w treści i znaczenia. Prapremiera odbyła się 30 września 1791 roku w Theater auf dem Wien w Wiedniu. Polska premiera odbyła się w Warszawie, w 1793 roku. Partytura zawiera m.in. słynną arię Królowej Nocy z popisową koloraturą, która dla wielu jest synonimem operowego śpiewu.