Warsztaty architektoniczne dla dzieci za nami
2010-11-04 11:53:55 | GdańskW dniach 28-29 października br. odbyły się bezpłatne pilotażowe warsztaty dla dzieci w ramach projektu „Genius Loci - Edukacja architektoniczna" autorstwa architektów z gdańskiej pracowni Schleifer & Milczanowski Architekci.
W zajęciach, prowadzonych przez Stefana Schleifera oraz Annę Wróbel - doświadczoną w pracy z dziećmi architekt krajobrazu i pedagoga, wzięli udział uczniowie III klasy z I Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego przy ul. Polanki w Gdańsku. Dwudniowe spotkanie zakończyła wystawa prac, w której uczestniczyły dzieci oraz ich rodzice.
Dwudniowe warsztaty rozpoczęła wycieczka po terenach w pobliżu szkoły, w trakcie której dzieci miały okazję spojrzeć na znane im tereny okiem „Młodych Architektów". W trakcie wycieczki uczestnicy zbierali przedmioty oraz dary natury charakterystyczne dla danego terenu (liście, łodyżki, gałązki) oraz oceniali wspólnie, jak wygląda teren okalający szkołę. „Skarby" zebrane w trakcie wycieczki posłużyły do zabaw warsztatowych oraz organizacji wystawy prac uczestników. Najcenniejszym znaleziskiem była obudowa odkurzacza. Z nią też najtrudniej było się maluchom rozstać.
W trakcie zajęć dzieci miały szansę zaznajomić się z zawodem architekta „od kuchni", poznać narzędzia jego codziennej pracy oraz sposób, w jaki samodzielnie mogą zaprojektować otaczający ich świat. Uczestnicy dowiedzieli się również, czym tak naprawdę jest pojęcie proporcji, skali oraz jakie istnieją zależności pomiędzy ludzką potrzebą, a funkcją i formą projektowanego przedmiotu.
Każdy z uczestników na bazie zdobytych informacji przedstawił model zagospodarowania terenu przyszkolnego, który uwzględniał jego indywidualne oczekiwania i potrzeby. Efekty prac uczestników były zaskakujące i zabawne zarazem. - Zaprojektowane przez dzieci modele były bardzo funkcjonalne i dostosowane do warunków panujących w szkole - tłumaczy Anna Wróbel, prowadząca zajęcia. - Każdy z uczestników wymyślił coś zupełnie innego, począwszy od huśtawek, sof czy ławek, na domkach z drewna skończywszy. Było przy tym sporo zabawy i śmiechu. Z radością patrzyliśmy, jak dzieci dobrze się bawią, tworząc swoją własną rzeczywistość - dodaje Anna Wróbel.
- Na początku zajęć każdy uczestnik otrzymał koszulkę „Małego Architekta" ze swoim imieniem i nazwiskiem - tłumaczy Stefan Schleifer, organizator i pomysłodawca warsztatów. - Takie same koszulki otrzymaliśmy my - „Duzi Architekci". Dzieciom spodobał się pomysł, bo dzięki temu mogły poczuć się, jak członkowie prawdziwej zgranej pracowni architektonicznej.
Dwudniowe zajęcia zakończyła wystawa prac dzieci, na którą zaproszeni zostali rodzice oraz bliscy uczestników. Ekspozycję pod nieobecność dzieci przygotowali organizatorzy wraz z pomocą wychowawcy klasy Pani Beaty Sakłak.
- Wystawa była największym zaskoczeniem dla nas, rodziców - opowiada mama jednego z uczestników. - Nie spodziewaliśmy się tak profesjonalnych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań. „Mali Architekci" spisali się na medal. Każdy z przygotowanych projektów niesie za sobą zupełnie nowe rozwiązania udoskonalające otoczenie szkoły. To nie tylko zabawa, ale również sugestia dla kierownictwa placówki oraz rodziców, jakich zmian oczekują od nas maluchy, aby poczuć się w swoim codziennym środowisku jeszcze lepiej - dodaje.
- Jestem bardzo zadowolony z organizacji warsztatów pilotażowych - przyznaje Stefan Schleifer, autor projektu „Genius Loci - Edukacja architektoniczna". - Największą satysfakcję daje mi widok zadowolonych maluchów, które przy okazji dobrej zabawy czerpią wiedzę, mogącą im pomóc w przyszłości stać się lepszymi ludźmi. Dziękuję wszystkim, którzy pomogli nam w organizacji zajęć: Annie Wróbel, kierownictwu i pracownikom szkoły, w szczególności Pani Dyrektor Hannie Semce, agencji Personal PR oraz naszym sponsorom: Hotelowi 4 Kolory, firmie Velaves SPA & RESORT oraz Limito, bez których warsztaty nie mogłyby się odbyć. Mamy nadzieję, że dzięki takim inicjatywom, jak projekt „Genius Loci", edukacja architektoniczna w niedalekiej perspektywie wpisze się w powszechny system szkolnictwa w Polsce.
ip