Sztuka
Białe Tango. Wystawa Malarstwa

Białe Tango. Wystawa Malarstwa

  • 2024-04-26, , godzina 13:00, do 2024-05-19
  • Galeria KMWT w Zbrojowni Sztuki, Targ Węglowy 6, Gdańsk

Opis

Białe Tango. Wystawa Malarstwa

wernisaż: 26.04.2024, godz. 13:00
wystawa czynna: 27.04.2024-19.05.2024
miejsce: Galeria KMWT, Zbrojownia Sztuki
kuratorki: Magdalena Pela, Agata Przyżycka / Wydział Malarstwa ASP GDAŃSK

Artystki:

Zuzanna Dolega – Weronika Preker
Karolina Futyma – Zuzanna Montewka
Aleksandra Jadczuk – Daryna Beznosenko
Agata Nowosielska – Karolina Kociołkowska
Magdalena Pela – Katarzyna Mazur
Agata Przyżycka – Joanna Salwiczek
Anna Reinert-Faleńczyk – Julia Majewska
Maria Targońska – Julia Marchlewska
Anna Waligórska – Gabriela Michalczuk
Anna Wypych – Wiktoria Jelonek
Sylwia Zdzichowska – Julia Bohdanowicz

_______

Podstawą wystawy Białe Tango jest partycypacja studentek i wykładowczyń Wydziału Malarstwa we wspólnej przestrzeni sztuki. Profesory, doktory, magistry sztuki zapraszają wybrane studentki z wydziału by zaprezentować swoje realizacje wspólnie. Dzielenie się sztuką staje się z jednej strony akcją, w której ślady podąża reakcja-integracja. Ta zabawa słowami nie jest trywializowaniem wystawy, bardziej zamienia się cała środowiskowa historia w pozytywny akt łączenia ludzi, pełen nadziei na rozwój twórczy obydwu stron tytułowego tańca. Działanie twórcze w duchu lat sześćdziesiątych, rodzaj happeningu- pokażmy, co tworzymy, podzielmy się tym z odbiorcami w duchu Fluxusu, aktywizacja środowiska akademickiego- są w pewnym stopniu charakterystyką wystawy.

Aktywizm kobiet artystek – tych z większym bagażem doświadczenia w polu sztuki i tych jeszcze nawet nie debiutujących generuje artystyczne życie i korzystny dla uczelni ferment.

Artystki mobilizują siły, by pokazać odbiorcom aktualne deklaracje i postawy twórcze. Przenikanie się sylwetek różnych generacji pozornie może budzić w widzu dyskomfort w kwestii oceny danej pracy. Pokoleniowa wystawa nie obiera sobie za cel postawienia na szali emblematycznych dokonań twórczyń tylko świeżość spojrzenia na różne wątki w twórczości, które siłą rzeczy będą przenikać się niepozornie.

Wystawa pokazuje siłę kobiet artystek, które na Alma Mater pozostają w mniejszości- przynajmniej w kadrze wykładowczyń. Uczestniczki wystawy są trochę subwersywne niczym The Guerilla Girls punktujące wciąż mniejszy procent obecności kobiet w świecie sztuki – również w świecie akademickim.

Działanie – czyli wspólne wystawianie dzieł sztuki w publicznej przestrzeni staje się relacją, tą estetyką wspólnoty, podtrzymującą więzi, relacje międzyludzkie. Wystawa posiada społeczny kontekst.

Artystki aktywizują się stając się bardzo potrzebnym głosem w wciąż zdominowanej przez mężczyzn przestrzeni sztuk wizualnych. Gdy czyta się Lindę Nochlin, która pisze w swoim słynnym eseju „Dlaczego nie było wielkich artystek?” Trzydzieści lat później o nieporównanie bardziej komfortowej sytuacji artystek w dobie powstania gender studies, pojawia się pytanie dlaczego mimo ułatwień i większej świadomości istnienia sztuki feministycznej i sztuki mniejszości seksualnych czy rasowych wciąż jest przed kobietami długa droga i sporo do zrobienia w ich własnym imieniu. Nie ulega wątpliwości, że aktywizm kobiet artystek w postaci tego rodzaju wspólnych przedsięwzięć jest korzystny dla społeczności akademickiej.

Agata Nowosielska

 

 

 

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.