Opis
Instytut Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Polskie Towarzystwo Dysleksji zapraszają na międzynarodową konferencję naukową „Dysleksja w wieku dorosłym" - 28-29.11.2009 r. Wydział Nauk Społecznych UG.
Celem konferencji jest szerzenie wiedzy i dobrych doświadczeń dotyczących tematyki dysleksji u osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem praw i funkcjonowania studentów z dysleksją na uczelniach wyższych w Polsce i za granicą. Wartościowym rezultatem tego spotkania będzie wypracowanie modelu wspomagania studentów z dysleksją w toku studiów. Wysoce pożądanym celem konferencji byłoby rozwinięcie współpracy z innymi ośrodkami akademickimi w zakresie projektów badawczych, związanych z tą problematyką, w celu lepszego poznania zjawiska dysleksji u osób dorosłych i skuteczniejszej pomocy.
W ramach realizacji tych zamierzeń, podczas dwudniowej konferencji, odbędą się wykłady plenarne, warsztaty tematyczne, sesja plakatowa oraz dwa specjalne panele dyskusyjne - pełnomocników rektorów ds. studentów niepełnosprawnych oraz panel ekspertów. Dyskusje panelowe będą dotyczyły sytuacji studentów z dysleksją na polskich uczelniach, problemów jakich doświadczają w przebiegu kształcenia oraz możliwości udzielania im pomocy. W związku z tym uczestnikami konferencji będą :
- goście z zagranicy: prof. David Pollak (UK), prof. Angela Fawcett (UK), prof. Colin Stevenson (UK), dr M. Szczerbiński (UK), Bernard Quinn (UK), dr Pavla Cimlerova (Rep.Czeska), dr Reda Gedutiene (Litwa), dr Bożena Wszeborowska (Gibraltar, UK), Iwona Pikora (Luxemburg)
- pełnomocnicy rektorów ds. studentów niepełnosprawnych uczelni polskich
- nauczyciele akademiccy i studenci polskich uczelni
- profesjonaliści: psychologowie, pedagodzy, nauczyciele terapeuci, logopedzi, rodzice dzieci dyslektycznych członkowie PTD
PROGRAM:
28 listopada 2009 - sobota
Sesja I: DYSLEKSJA W DOROSŁOSCI
Przewodniczy: prof. Maria Pąchalska
09.00 - 09.45 Otwarcie konferencji
9.45 - 10.05 prof. Colin Stevenson (UK): Dysleksja u dorosłych: edukacyjne, zawodowe i psychospołeczne implikacje
10.05 - 10.50 prof. David Pollak (UK): Studenci z dysleksją w uczelniach brytyjskich.
10.50 - 11.30 prof. Angela Fawcett (UK): Diagnoza osob dorosłych z dysleksją.
11.30 - 12.00 Przerwa
12.00 - 13.15 Panel pełnomocników rektorów ds. studentów niepełnosprawnych na polskich uczelniach: Dyskusja nad aktualną sytuacją studentow z dysleksją w polskich uczelniach oraz propozycje rozwiązań. Przewodniczy: prof. Marta Bogdanowicz
13.15 - 14.15 Panel ekspertów: komentarze do dyskusji panelowej pełnomocników. Członkowie panelu ekspertow: dr Ewa Czaplewska (Zakład Logopedii UG, PWSH w Gdyni), dr Pavla Cimlerova (Rep.Czeska), dr Jolanta Dyrda (Instytut Pedagogiki UG), dr Reda Gedutiene (Instytut Psychologii Uniwersytetu w Kłajpedzie, Litwa), dr Dorota Kalka (SWPS, Sopot), mgr Iwona Pikora (Luxemburg), dr Marcin Szczerbiński (Uniwersytet w Sheffield, UK), dr BoŜena Wszeborowska (Gibraltar, UK), dr Teresa Wejner (Biuro Rzecznika Praw Dziecka; WyŜsza Szkoła Edukacji Zdrowotnej w Łodzi). Przewodniczy: prof. Angela Fawcett
14:45 - 15:00 Przerwa
Sesja II: DYSLEKSJA PROBLEMEM CAŁEGO ŻYCIA
Przewodniczy: prof. GraŜyna Krasowicz-Kupis
15.00 - 15.20 prof. Marta Bogdanowicz: Studenci z dysleksją na uczelniach europejskich.
15,20 - 15.40 dr BoŜena Wszeborowska: Niewerbalne zdolności studentow z dysleksją i style uczenia się.
15.40 - 16.00 prof. Marta Bogdanowicz, prof. Maria Pąchalska, mgr Marta Łockiewicz, mgr Katarzyna Bogdanowicz, dr Karol Karasiewicz: Studenci z dysleksją - ich słabe i mocne strony.
16.00 - 16.20 dr Irena Sorokosz: Student z dysleksją, czyli bariery studenckiej kariery.
16.20-16.50 Przerwa
Sesja III: DYSLEKSJA PROBLEMEM CAŁEGO ŻYCIA c.d
Przewodniczy: dr Marcin Szczerbiński
16. 50 - 17.10 prof. GraŜyna Krasowicz-Kupis "Nie chce mi to przejść przez gardło" czyli o języku figuratywnym w dysleksji.
17.10 - 17.30 dr Aneta Borkowska: Skont sie biorom błendy? O mozgowych mechanizmach dysortografii.
17.30 - 17.50 mgr Katarzyna Jednorog, prof. Anna Grabowska,: Priming semantyczny i fonologiczny u dzieci z dysleksją rozwojową - badania metodą potencjałow wywołanych (ERP).
17. 50 - 18.10 dr Małgorzata Lipowska: Czy dzieci z dysleksją muszą być nieuważne?
18.10 - 18.30 dr Małgorzata Połtorak: Międzynarodowy Test Dysleksji jako narzędzie prognozowania umiejętności czytania dzieci kończących edukację elementarną.
19:00 - 19:30 KONCERT „Big Three": Mikołaj Trzaska (saksofon) - Adam Suchowski (kontrabas) - Tomasz Sowiński (perkusja) hol, poziom 0.
19:30 Uroczysta kolacja, hol, poziom -1
29 listopada 2009 - niedziela
Sesja IV: POMOC OSOBOM Z DYSLEKSJĄ
Przewodniczy: dr Jadwiga Jastrząb
9.00 - 9.20 dr Jolanta Dyrda: Powodzenie edukacyjne osob z dysleksją. Indywidualne strategie uczenia się.
9.20 - 9.40 dr Dorota Kalka: Sytuacja studentow z dysleksją w niepublicznych szkołach wyższych.
9.40 - 10.00 mgr Renata Czabaj, Prof. Marta Bogdanowicz, mgr Aleksandra Bućko: Model pomocy dla uczniow z dysleksją w Polsce
Sesja V: PLAKATOWO-REFERATOWA
Przewodniczy: dr Alicja Giermakowska
10.00 - 11. 00 Sesja plakatowo-referatowa
11.00 - 11:45 Przerwa
Sesja VI: WARSZTATOWA
11.45 - 13.15 Warsztaty - I część
13.15- 13.45 Przerwa
13.45 - 15.15 Warsztaty - II część (powtorzenie)
15:30 Zamknięcie konferencji (WNS, aula S204-205, poziom -1 i 0)
PROWADZĄCY I TEMATYKA WARSZTATÓW
Problematyka diagnozy:
1. prof. GraŜyna Krasowicz-Kupis (UMCS), dr Izabela Pietras (UMCS)
Diagnoza dysleksji w III klasie.
2. mgr Bartosz M. Radtke (Pracownia Testow Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku), mgr Urszula Sajewicz-Radtke (SWPS, Sopot) -
Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci 8-letnich. Bateria-8.
Uwaga: warsztat prowadzony jednorazowo (tylko w 1. części)
3. dr Marcin Szczerbiński (Uniwersytet w Shieffield, UK), mgr Olga Pelc-Pękala (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krakowie)
Test dekodowania.
4. dr Ewa Czaplewska (UG, PWSH Gdynia)
Diagnoza orientacji przestrzennej.
5. dr Pavla Cimlerova (Wojewodzka Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna, Støedoèeskeho, Kolin, Rep.Czeska)
Diagnoza osób dorosłych z dysleksją w Republice Czeskiej.
6. dr Jolanta Dyrda (UG)
Style uczenia się.
7. dr Celestyna Grzywniak (AK)
Dojrzałość neuropsychologiczna do uczenia się.
8. mgr Katarzyna Bogdanowicz, prof. Marta Bogdanowicz (UG)
Doświadczanie dysleksji.
Problematyka pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
9. prof. Mariusz Lipowski (AWFiS, Gdańsk)
Relaksacja dla zestresowanych studentów.
10. dr Teresa Wejner (Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa; WSEZ, Łodź)
Jak aktywizuję podczas zajęć dydaktycznych, uczniów i studentów z współwystępującą dysleksją i ADHD?
11. dr Alicja Giermakowska (UJK, Kielce)
Praca nad rozwojem aspektu morfologiczno-syntaktycznego funkcji językowych.
12. dr Dorota Bronk (UG)
Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
13. mgr Edyta Sinacka-Kubik (UG)
TOC w pracy z uczniami dyslektycznymi.
Uwaga: Warsztat trwa 3 godziny (odbywa się tylko raz).
Dysleksja w wieku dorosłym - konferencja na UG
28-29 listopada 2009 r.
Wydział Nauk Społecznych UG, Gdańsk, ul. Bażyńskiego 4
Miejsce obrad:
Obrady plenarne - aula S 204-205 (na poziomie: -1 i 0)
Warsztaty - informacja o salach przy rejestracji
Sesja plakatowa - hol (na poziomie 0)
Koncert - hol (na poziomie 0)
Poczęstunek - hol (na poziomie -1)
Organizatorzy : Instytut Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Polskie Towarzystwo Dysleksji
KJ