Opis
„Spektakl
„Kręgle" można potraktować jako historię jednego człowieka, jako relację ze
spotkania dwóch osób, jako przekaz o spotkaniu osoby z czymś co ją przekracza,
a może być wspólne dla wszystkich ludzi lub też refleksję na temat tego jakie
jest społeczeństwo. Tym co łączy te odmienne sposoby interpretacji jest
rozmowa. Pojawia się w niej nawiązanie do kręgli jako gry zespołowej. To też
zarazem spotkanie znajomych, którzy wspólnie spędzając czas rywalizują ze sobą
przyjaźnie, a przy okazji mogą wymienić się nic nie znaczącymi uwagami na temat
pogody, wydarzeń politycznych czy podzielić się bardziej osobistymi
doświadczeniami. To okazja do tego, żeby nawiązać więź poprzez rozmowę, w
której jej uczestnicy zakładają wzajemną wolę porozumienia. Jeśli pada pytanie,
pojawia się odpowiedź, jeśli coś jest niezrozumiałe, zostaje to wyjaśnione, a
gdy rozmowa staje się niewygodna można ją przerwać i zmienić temat (...)
Czy taka
jest rozmowa w spektaklu Marka Branda?
Jest jej zaprzeczeniem. To raczej seria posunięć w grze o władzę.
Chociaż można to potraktować jako chęć dominacji ujawnianą przez gospodarza
spotkania i wyzwanie rzucone gościowi,
który na początku - zapewne z grzeczności raczej niż uległości - przyjmuje
pozycję podrzędną, to jednak potrzebę władzy można tu też rozumieć jako
zawalczenie o swój wizerunek w oczach innego człowieka. Cóż z tego, że ten inny
jest obcy. I nawet nie to ma znaczenie, że może zaoferować gościowi coś bardzo
dla niego cennego - pracę, której nie ma już od dwóch lat. Gospodarz,
potencjalny pracodawca gwałci normalnie przyjęte zasady rozmowy: zadaje
inwazyjne, naruszające prywatność pytania, nadmiernie się zbliża, skracając
dystans jakiego rozmówcy potrzebują, aby czuć się bezpiecznie, wyraża sądy na
temat samej rozmowy, które podważają jej sens i wreszcie kwestionuje role,
jakie obydwaj w rozmowie przyjmują. Nie móc odnaleźć siebie w rozmowie, a
raczej nie potwierdzić swej tożsamości w reakcji drugiej osoby uniemożliwia
zarazem ustalenie odpowiedzi na pytanie „Kim jestem?", jak i poddaje pod
wątpliwość jakąkolwiek możliwość więzi z drugim człowiekiem.
Prace socjologiczne, psychologiczne czy też z dziedziny nauk politycznych odsłaniają tajniki związków pomiędzy ludźmi, ale - co charakterystyczne dla nauki - dokonują tego fragmentarycznie. Spektakl Marka Branda oferuje widzowi obraz rozmowy z różnymi jej wątkami, każąc odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki świat tworzę poprzez rozmowę?"
Występują:
D - Jacek Majok, M - Marek Brand
Reżyseria:
Marek Brand, Jacek Majok
Muzyka:
Paweł Nowicki
Scenografia
i kostiumy: Elwira Twardowska
Światła:
Radosław Czarnecki
„Plama"
Gdański Archipelag Kultury
Ul. Pilotów 11, 80-460 Gdańsk
1 lutego 2010 r, godz. 19.00
Bilety: 10 zł