Sztuka
Idę. Magdalena Beyer

Idę. Magdalena Beyer

  • 2021-05-19, do 2021-06-06
  • WL-4 - Przestrzeń Sztuki, Stocznia Cesarska, ul. Popiełuszki, Gdańsk

Opis

Znana z serii fotografii lalek Barbie, Magdalena Beyer, na wystawie w Gdańsku, po raz pierwszy pokaże publiczności swoje prace malarskie. Powstałe w odosobnieniu na Pomorzu, na przestrzeni ostatnich lat, odważne, wielkoformatowe obrazy, będzie można oglądać już od 14 maja w nowej galerii WL-4. Na wystawie Magdalena Beyer. Idę znajdą się także wcześniejsze zdjęcia pochodzącej z Gdyni artystki.

Prace Magdaleny Beyer po raz pierwszy zostały zaprezentowane w 2014 roku na wystawie Zabawa w Warszawie. Na wykonanych w konwencji fotografii reklamowej zdjęciach artystka pokazała naznaczone czasem, niekompletnie ubrane, często pozbawione części ciała lalki Barbie. Ikony popkultury u Beyer przestały być ucieleśnieniem współczesnego komercyjno-plastikowego ideału. Zamiast tego stały się ofiarami przemocy, okrucieństwa, zmagały się z samotnością, niespełnieniem, konsekwencjami nietrafionych wyborów. Poruszające zdjęcia artystki znajdą się na wystawie w Gdańsku, ale pokaz Idę poświęcony zostanie przede wszystkim nowym pracom artystki, która w ostatnich latach całkowicie poświęciła się malarstwu.

Niedługo po wystawie fotografii artystka zaszyła się w domu na Pomorzu, gdzie stworzyła serię wielkoformatowych, abstrakcyjnych obrazów. Ogromne, sięgające wysokością nawet 2,5m płótna są wyrazem niezwykłej siły i swobody twórczej. Jak pisze kuratorka wystawy, Małgorzata Paszylka-Glaza – dzieła artystki charakteryzują się ekspresją do granic możliwości, a czasem nawet groteskowym gestem malarskim.  Widoczne jest w nich zmaganie się z bolesnymi emocjami, powinnością wobec przyjętych ról, rozliczenie z przeszłością.

Prace  Beyer układają się w charakterystyczne cykle, wśród których szczególną uwagę zwraca m.in. seria „Armia Ciała”, na którą składają się obrazy z wanitatywno-turpistycznym motywem rozpiętej skóry. Także w innych cyklach „Oni”, „Kiedy”, czy „Narzędzia” artystka zdaje się konsekwentnie dążyć do wiwisekcji człowieczeństwa. Jak komentuje kuratorka – z odwagą pokazuje w swoich obrazach, że czas, uczucia, pytania o cel i sens życia stoją w szeregu obok nieznośnej potrzeby materialnych dóbr. Mimo trudnych tematów, które artystka porusza w swoich pracach, oglądane z dystansu obrazy składają się na ważne świadectwo wyjścia z dotychczasowej roli. Stają się manifestacją odwagi do wyrażania siebie i opowieścią o poszukiwaniu spełnienia.

Już od 14 maja w Gdańsku widzowie będą mieli okazję zobaczyć prace malarskie Magdaleny Beyer i niepokojące zdjęcia dziecięcych zabawek. Wystawa potrwa do 6 czerwca tego roku.

Magdalena Beyer (ur. w 1968 r. w Gdyni) – absolwentka wydziału malarstwa i grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tworzy abstrakcyjne, wielkoformatowe obrazy oraz fotografie, w których komentuje rzeczywistość bawiąc się konwencjami i odniesieniami do popkultury. W ostatnich latach artystka większość czasu spędza w domu na Pomorzu, gdzie oddaje się malarstwu.

 

Idę. Magdalena Beyer

14.05-06.06.2021

otwarcie wystawy: 14.05 piątek, godz. 19:00

kuratorka: Małgorzata Paszylka-Glaza

miejsce: WL-4 Przestrzeń Sztuki, Stocznia Cesarska, ul. Popiełuszki, Gdańsk

fot. Magdalena Beyer, „Pa”

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.